Ciekawość - klucz do skutecznego przywództwa
Ciekawość - klucz do skutecznego przywództwa

Przywództwo jest zawsze wyzwaniem, niezależnie od wielkości zespołu, którym się zarządza. Zarówno małe, jak i duże organizacje stawiają przed liderami różnorodne wymagania i obciążenia. Niedawno przeprowadzone badania wskazują, że inflacja, wojny handlowe i szybkie wdrażanie sztucznej inteligencji wywierają znaczną presję na menedżerów, co skutkuje wysokim obrotem kadry kierowniczej. Aż 43% organizacji straciło połowę swojego zespołu kierowniczego w ciągu ostatniego roku.

Przywództwo oparte na ciekawości

W tych trudnych czasach, liderzy muszą wiedzieć, jak adaptować się do sytuacji. Jednak skupianie się wyłącznie na wyzwaniach ekonomicznych, społecznych i technologicznych może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Kluczowym elementem skutecznego przywództwa jest ciekawość.

Tom Morris, były profesor Notre Dame, a obecnie filozof, wierzy, że ciekawość powinna być traktowana przez liderów jako podstawowa „cnota intelektualna”. Podkreśla: „Ta umiejętność przyznawania się do niewiedzy i ta umiejętność okazywania autentycznej ciekawości oraz pielęgnowania jej u innych ludzi, moim zdaniem jest jedną z najważniejszych cech przywódczych”.

Morris zauważa, że wielu liderów biznesu tworzy fasadę i sprawia wrażenie, że wiedzą wszystko, zamiast stawiać czoła swoim niepewnościom z odwagą i ciekawością. To jednak hamuje ich zdolność do uczenia się i nauczania.

Ciekawość jako motor innowacji

Według Morrisa, skuteczny lider powinien być połączeniem pokory, szlachetności celu i ciekawości. Ciekawość jest motorem innowacji i kreatywności w biznesie i powinna być świadomie pielęgnowana jako codzienne ćwiczenie intelektualne. Morris proponuje włączenie sesji burzy mózgów do kultury korporacyjnej, jako jednego ze sposobów rozwijania ciekawości.

Morris konkluduje, że ciekawość może przynieść transformacyjne zmiany w firmach. To nie tylko zdolność do zastanawiania się bez działania, ale skłonność do traktowania problemu jako czegoś, co nas kształtuje i pomaga nam rozwijać się indywidualnie i zbiorowo.

Moim zdaniem, ciekawość jest niewątpliwie istotnym elementem skutecznego przywództwa. Jednak nie można zapominać, że nie jest to jedyny czynnik decydujący o sukcesie. Przywództwo to również umiejętność podejmowania decyzji, komunikacji, motywowania zespołu i wiele innych. Ciekawość jest ważna, ale nie może być traktowana jako panaceum na wszystkie problemy biznesowe. Właściwe zrozumienie i zastosowanie ciekawości w praktyce biznesowej wymaga dodatkowego badania i eksploracji.

Źródło: success.com