Różnica między pracownikami korzystającymi z generatywnej sztucznej inteligencji na co dzień, a tymi, którzy nie mają z nią styczności, staje się coraz bardziej zauważalna. Zgodnie z niedawnym badaniem PwC Global Workforce Hopes and Fears Survey z 2025 r., pracownicy korzystający z generatywnej sztucznej inteligencji na co dzień doświadczają znacznie większego wzrostu produktywności, pewności siebie i wynagrodzeń w porównaniu z tymi, którzy korzystają z niej sporadycznie.
Aż 92% codziennych użytkowników twierdzi, że ta technologia zwiększyła ich produktywność w ciągu ostatniego roku, podczas gdy tylko 58% sporadycznych użytkowników może powiedzieć to samo. Podobne różnice występują w postrzeganym bezpieczeństwie pracy i wzroście wynagrodzeń, co sugeruje, że sztuczna inteligencja już teraz wpływa na globalne ścieżki kariery.
Generatywna sztuczna inteligencja a optymizm pracowników
Nowe badanie PwC wskazuje na istotną lukę w pewności siebie wśród tych, którzy już wyprzedzają innych w dziedzinie sztucznej inteligencji. Codzienni użytkownicy generatywnej sztucznej inteligencji są znacznie bardziej optymistycznie nastawieni do przyszłości swoich ról, a 69% z nich czuje się optymistycznie nastawionych do nadchodzącego roku. To duży wzrost w porównaniu z sporadycznymi użytkownikami (51%) i jeszcze większy w porównaniu z osobami niekorzystającymi (44%).
Umiejętności związane ze sztuczną inteligencją
Umiejętności związane ze sztuczną inteligencją generują obecnie 56% premię płacową, pracownicy, którzy wiedzą, jak pracować z narzędziami sztucznej inteligencji, zarabiają 56% premię płacową w porównaniu z rówieśnikami na tych samych stanowiskach, którzy nie posiadają tych umiejętności — ponad dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku.
Od finansów po obsługę klienta, sztuczna inteligencja zyskuje popularność wszędzie, ale nadal potrzebuje wykwalifikowanych ludzi, którzy będą nią kierować. Według McKinsey, największe wzrosty przychodów dzięki sztucznej inteligencji pojawiają się w marketingu i sprzedaży, strategii i finansach korporacyjnych oraz rozwoju produktów i usług.
Ludzie nadal są siłą napędową
Pracownicy, którzy wiedzą, jak skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję, nie tylko szybciej wykonują zadania, ale także zdobywają przewagę konkurencyjną, która może trwać latami. Nawet najprostsze narzędzia sztucznej inteligencji mogą być przełomowe. Od pisania e-maili i analizowania danych, po przygotowywanie się do rozmów kwalifikacyjnych i planowanie zmian w karierze, sztuczna inteligencja pomaga pracownikom odzyskać godziny, które kiedyś marnowali na zadania administracyjne lub powtarzalne.
Coraz częściej ludzie wykorzystują ten zwolniony czas, aby w końcu zrobić postępy w osobistych projektach, które od dawna odkładali na później — pisanie książek, budowanie firm, projektowanie projektów pasji lub podnoszenie kwalifikacji w zupełnie nowych kierunkach. Przewaga jest po stronie tych, którzy korzystają z tej technologii, włączają ją do swoich codziennych zajęć i wykorzystują ją nie tylko do zwiększenia swoich osiągnięć zawodowych, ale także do długoterminowego rozwoju i realizacji aspiracji.
Moim zdaniem, mimo że dane z badania PwC są przekonujące, warto zachować pewien sceptycyzm. Sztuczna inteligencja, choć obiecująca, to nadal technologia, która wymaga znacznej ilości czasu i zasobów na jej zrozumienie i skuteczne wykorzystanie. Nie każdy pracownik jest gotowy lub zdolny do pełnego wykorzystania jej potencjału. Co więcej, mimo że sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność, nie zawsze przekłada się to na lepszą jakość pracy. Ważne jest, aby pamiętać, że technologia jest tylko narzędziem, a jej skuteczne wykorzystanie zależy od umiejętności i kreatywności ludzi.
Źródło: success.com
